8 مه 2024- بر اساس یک مطالعه ی جدید، نوروپاتی، آسیب عصبی که باعث درد و بی‌حسی در پاها و دست‌ها می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به افتادن، عفونت و حتی قطع عضو شود، بسیار شایع است اما کمتر تشخیص داده می‌شود.

ابن مطالعه در 8 می 2024 در شماره آنلاینNeurology® ، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شد.

نویسنده ی این مطالعه، دکتر Melissa A. Elafros، از دانشگاه میشیگان و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، گفت: بیش از یک سوم از افراد مبتلا به نوروپاتی درد تیز، گزگز یا شوک مانندی را تجربه می کنند که باعث افزایش میزان افسردگی و کاهش کیفیت زندگی آنها می شود. افراد مبتلا به نوروپاتی همچنین با افزایش خطر مرگ زودهنگام مواجه هستند، حتی زمانی که سایر بیماری های آنها در نظر گرفته می شود، بنابراین شناسایی و درمان افراد مبتلا به نوروپاتی یا در معرض خطر نوروپاتی ضروری است.

این مطالعه شامل 169 نفر از یک کلینیک داخلی سرپایی بود که عمدتاً به بیماران تحت بیمه یMedicaid  در فلینت، میشیگان خدمات می داد. میانگین سنی شرکت کنندگان 58 سال و 69 درصد از آنها سیاه پوست بودند. نیمی از مردم دیابت داشتند که می تواند باعث نوروپاتی شود. در مجموع 67٪ مبتلا به سندرم متابولیک بودند که به عنوان داشتن چربی اضافی شکم به اضافه دو یا چند مورد از عوامل خطر زیر تعریف می شود: فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالاتر از حد طبیعی (نوعی چربی موجود در خون)، قند خون بالا و پایین بودن کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا "کلسترول خوب". این عوامل خطر همچنین با نوروپاتی مرتبط هستند.

همه شرکت کنندگان برای پلی نوروپاتی متقارن دیستال مورد معاینه قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به سایر شرایط بهداشتی آنها نیز جمع آوری شد.

در مجموع 73 درصد از افراد نوروپاتی داشتند. از این تعداد، 75 درصد قبلاً این بیماری برای آنها تشخیص داده نشده بود. نزدیک به 60 درصد از مبتلایان به نوروپاتی درد داشتند.از بین افراد مبتلا به نوروپاتی، 74٪ مبتلا به سندرم متابولیک بودند، در مقابل 54٪ از کسانی که نوروپاتی نداشتند به سندرم متابولیک مبتلا بودند.

پس از تعدیل سایر عواملی که می تواند بر خطر نوروپاتی تأثیر بگذارد، محققان دریافتند که افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیش از چهار برابر بیشتر از افرادی که این سندرم را ندارند، در معرض نوروپاتی قرار دارند.

محققان همچنین به دنبال هر گونه رابطه بین نژاد و درآمد و نوروپاتی بودند، زیرا مطالعات کمی در مورد این موضوعات انجام شده است. بین درآمد کم و نوروپاتی رابطه ای وجود نداشت. از نظر نژاد، خطر ابتلا به نوروپاتی در افراد سیاهپوست کمتر بود. سیاه پوستان 60 درصد از مبتلایان به نوروپاتی و 91 درصد از افراد بدون نوروپاتی را تشکیل می دادند.

دکتر Elafros، گفت: در این مطالعه ابتلا به نوروپاتی به ویژه نوروپاتی تشخیص داده نشده، در تقریباً سه چهارم جمعیت مورد مطالعه تایید شد، که نرخ فوق‌العاده بالایی است. این امر نیاز فوری به مداخلاتی را که تشخیص و مدیریت این بیماری را بهبود می بخشد و همچنین نیاز به مدیریت عوامل خطری که می تواند منجر به این بیماری شود را برجسته می کند. محدودیت این مطالعه این بود که دوره ی پیگیری نداشت تا مشخص گردد که چه کسانی در طول زمان دچار نوروپاتی شده اند. همچنین به دلایلی که موجب عدم مدیریت عوامل خطر نوروپاتی می‌شوند، نپرداخت.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/05/240508161316.htm